CZARNA CEGŁA KONTRASTEM DO MIASTA Z CZERWONEJ CEGŁY

Na otwarcie Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku widzowie czekali prawie ćwierć wieku. Architekt projektu, Renato Rizzi (Włochy) użył czarnej cegły klinkierowej elewacyjnej i czarnej kostki brukowej. Dzięki temu zabiegowi, projektant rzucił nowe światło na Gdańsk. Teatr stanowi kontrast dla architektury miasta zbudowanego z wszechobecnej czerwonej cegły.

Skrzynia skarbów

Na zewnątrz budynku można dostrzec kilka gotyckich elementów, które podkreślają dawny styl miasta. Na fasadzie teatru architekt użył ciemnej cegłyMorvan. Czarny odcień charakteryzuje siłę i trwałość oraz wyróżnia się na tle otaczających teatr budynków. Bruk dobrany jest w tym samym, ciemnym odcieniu.

Wnętrze teatru jest zupełnie inne od tego co sugeruje elewacja zewnętrzna. Białe ściany, jasne, marmurowe schody i brzozowe panele podłogowe rozjaśniają i optycznie powiększają wnętrze. Mieszkańcy Gdańska porównują Szekspirowski Teatr do skrzyni skarbów: z wierzchu ciężka i solidna, kryje w sobie jasne i subtelne bogactwo.

Wzmocnienie

Na zewnętrznych ścianach można zauważyć ceglane szkarpy, które przejmują część wagi dachu (skrzydeł), odciążając mury i nadając całemu budynkowi harmonii. Wysokie mury sprytnie ukrywają teatralne urządzenia i sprzęt techniczny.

Teatr Szekspirowski jest przykładem nowej architektury która naturalnie przeplata się z tradycją.

533_morvan_4_0 533_morvan_5_0 533_morvan_6
Szczegóły Projektu:
Architekt: Renato Rizzi
Lokalne Biuro Projektowe: Q-Arch
Miasto: Gdańsk, Polska
Powierzchnia: 4000 m²
Cegła: Morvan
Rok: 2014
Zdjęcia: Rafał Malko, Jakub Certowicz